Brev:
Vil ikk spise rugbrød og pålæg sammen
7. april 2010
Alder:
11 mdr.
Vil ikk spise rugbrød og pålæg sammen
HEj Helen
Lige et spørgsmål vedr Liv som nu snart er 11 mdr.
Vi kan ik få hende til at spise rugbrød el bondebrød med pålæg på - heller ik smørbart pålåg. En sjælden gang i mellem snupper hun et enkelt stykke ellers sidder hun bare og leger med det eller smider det på gulvet.
Gir vi hende rugbrødet skåret i stænger uden pålæg så spiser hun det gerne men så snart der er pålæg på så piller hun pålæget af og spiser det og rugbrødet på gulvet eller også nægter hun helt at spise det.
Vi suplere stadig med grød efter rugbrødet til middag, da hun ellers ikk blir fyldt nok op. Hun har kun to tænder i undermunden men er ellers interesseret nok i at spise med fingrende og også gerne selv med gaffel.
Jeg tænker bare at jeg sys hun måske får for meget grød - I dagplejen får hun grød til middag og hun forsøger også med rugbrød men sjældent med held.
Det ender tit med at jeg forsøger og så bliver hun til sidst tilbudt noget andet da hun ellers ikk spiser noget.
Syntes efterhånden det er lidt frustrerende.
Har lidt på fornemmelsen at hun godt er klar over at hun får grød hvis ik hun spiser sit rugbrød - kan det passe? Altså at de allerede i denne alder prøver en af? ;)
Hendes plan for dagen ser således ud nu når hun er i dagpleje:
Vågner kl 6.00
Kl 7.00 Øllebrød el HAvregrød (af blendede havregryn) da hun ellers ikk vil spise det.
Dertil får hun mælk , 180 ml mælk hvis ik hun er vågnet midt nat og har fået den.
kl8.30 får hun i weekenderne lidt tykmælk med æblemos el revet æble og blir så puttet til formiddagslur. I dagplejen får hun her resten af flasken inden luren.
kl 9.30 vågner og leger osv
11.30 Bliver tilbudt rugbrød, fiskefrikadelle, o lign i dagplejen - uden det store indtag og derefter spiser hun en portion grød. Herjemme i weekenderne bliver hun tilbudt rugbrød med forskelligt pålæg + majs, ærter, agurk o lign. og derefter grød for at fylde hende op.
12.30 puttes til middagslur og sover her ca 2-2½ time.
kl 15.00 i dagplejen frugt, frugtmos, bagatel (de andre børn får knækbrød)HVis hun sover når vi henter hende bfår hun herhjemme enten ½ bedstemorbolle m/smør, appelsin eller tykmælk med revet frugt og blendet havregryn.
17.30 Aftensmad - kartofler, frikadelle, sovs, boller i karry osv. ind imellem glasmad supleret op med pasta eller kogt kylling + flaske
18.30 ca 1 dl godnatgrød + det sidste af flasken på 180 ml.
19.00-19.30 puttes hun og sover ind imellem igennem til kl 6 afbrudt af lidt vand eller sutten og til tider er hun sulten og vågner kl 3 og sover først igen hvis hun får sin flaske her på 180 ml som hun ellers får om morgenen/formiddagen.
Hvordan sys du planen ser ud? Og hvad mener du vi og evt dagplejen kan gøre for at få hende til at spise noget mere rugbrød MED pålæg og ikke kun rugbrød for sig selv??
Mener du hun får nok mælk og ligger flaskerne på gode tidspunkter eller kan det laves anderledes/bedre?
Hilsen Lise